Jag har tidigare nämnt att franskspråkiga serieskapare gärna skapar en närvarokänsla genom ytterst detaljerade miljöbilder. En serieskapare som excellerar i detta är dock en nederländare, kraftigt influerad av den franskspråkiga seriekulturen: Henk Kuijpers, vars serie om äventyrerskan Franka har börjat ges ut i samlingsvolymer på svenska av Cobolt förlag.
Ett av många exempel är den här scenen ur den korta historien ”Ärlige Eddie” från 1990* (i Cobolts andra samlingsvolym, ”Mysteriet Atlantis”). Här finns mängder av detaljer som bidrar till att etablera miljön och ge en helhetskänsla utan att det för den skull blir överlastat.
Handlingen utspelar sig i Frankas hemstad, det fiktiva Groterdam (i början av 1990-talet flyttades handlingen till Amsterdam). Det är alltså en fantasimiljö.
I bakgrunden ser vi en blandning av moderna märkesbyggnader i glas och äldre hus, som tillsammans ger en typisk storstadskänsla. Huset till höger kan vara från 1920-talet. Det verkar vara mycket folk i rörelse bakom de stora fönstren och balkongerna – är det en festlokal? Det finns tydligen ett konstgalleri också i kvarteret.
Till vänster står ett gatuband under träden och spelar för en publik, mest bestående av ungdomar med olika stilar, från den tuffa tjejen till vänster till den unge mannen till höger som spanar in Franka. Där finns även en kostymklädd herre som lossat på slipsen i värmen. Av bandets medlemmar verkar framför allt saxofonisten ge sig hän åt musiken. De säljer kassettband för 10 floriner.
Till höger har vi en rad uteserveringar med blandade gäster: Frankas vänner sitter med varsitt glas och tittar på folklivet, en äldre herre läser tidingen, i serveringen intill – är det där man serverar pizza? – sitter det en man och en kvinna.
Notera slutligen tidningarna, både den på bordet hos tjejerna och den som den äldre herrn läser: rubrikerna talar om bankrån – en föraning om resten av historien.
De flesta läsare går troligen snabbt förbi bilden vid första läsningen, men intrycket eller stämningen fastnar. I en serie kan man dessutom alltid dröja kvar om man vill, eller gå tillbaka för att studera en bild. Helheten ger en känsla av ljum sommarkväll i storstaden, folk är lättklädda och uteserveringarna har öppet. Himlen är inte helsvart, men heller inte ljus som i en nordisk högsommarnatt. Kvällen är ung, tjejerna skall ut och roa sig.
* ”Ärlige Eddie” har en komplicerad tillkomsthistoria. Den började med ett konsttryck i form av en seriesida som Kuijpers gjorde 1978. Sidan byggdes senare ut till en berättelse på fyra sidor till en antologi. Slutligen, år 1990, lade han till en ny inledningssida som anknöt den nu femsidiga historien till ett nytt albumäventyr. Den här bilden ingår i inledningssidan från 1990. Nämnas kan att de olika skikten i tillkomsthistorien inte märks i den slutliga historien.