Spöket och biltaket: en scen ur Mark Crilleys ”Brody’s ghost”

Jag tycker alltid att det är principiellt intressant att se på en serieskapares skisser när han eller hon ändrat sig mellan skiss och slutlig version, eftersom det ger anledning till reflektioner över seriemediet: varför ansåg de att den slutliga versionen fungerar bättre (och håller jag med?).

Serieromanen ”Brody’s ghost” av amerikanen Mark Crilley publicerades ursprungligen i sex delar på Dark horse comics. Varje del var försedd med några sidor med skisser och intressanta kommentarer av Crilley där man kan följa hans arbete. Här är ett intressant exempel.

Litet bakgrund: ”Brodys ghost” handlar om Brody, en ung man som plötsligt upptäcker att han kan se och samtala med spöken, när han blir kontaktad av Talia, spöket av en tonårsflicka som vill ha hans hjälp att stoppa en seriemördare.

När Brody först ser Talia, ser han bara en flicka i en skåpbil, men plötsligt svävar hon upp genom biltaket… En mycket effektfull bild.

Till vänster har vi den ursprungliga skissen. Crilley tyckte att den ”lacked drama”, så han ändrade till versionen till höger. Vilka är skillnaderna?

Mest uppenbart är att kameran flyttats närmare Talia. Det gör bilden intensivare. Dessutom låter han henne vrida på (astral)kroppen, så det blir mer rörelse i bilden. I den första versionen ville han troligen förmedla ett intryck av att hon bara passerar rakt upp genom biltaket utan någon som helst ansträngning, men resultatet blev bara stelt.

I skissen är det också något som verkar hända med biltaket när hon passerar genom. Det skall antagligen ge intryck av att taket flimrar till, som man ibland kan se i filmer. Här kommer det dock på kollisionskurs med att Talia i serien är helt osynlig för alla utom Brody, så det var klokt att ta bort det.

Allt som allt, en förändring till det bättre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *